5 tips om direct tijd te besparen in Microsoft Teams
donderdag 8 augustus 2024
Dat Microsoft Teams handig is voor samenwerken en communiceren met je team, dat weten we nu wel. Maar wist je dat je met een paar slimme trucs nóg meer uit Teams kunt halen? Of je nu een doorgewinterde gebruiker bent of net begint, deze tips helpen je om sneller en slimmer te werken. Van snelle sneltoetsen tot handige automatiseringen, met deze vijf tips bespaar je direct tijd.
Tip 1: Slash commands voor snelle acties
Gebruik slash commands in Microsoft Teams om snel taken uit te voeren! Typ een schuine streep (/) in de zoekbalk bovenaan en kies een commando. Bijvoorbeeld, typ /bezet om je status direct op 'bezet' te zetten. Of kies voor /chatten > de persoon > het bericht om snel iemand te benaderen.
Tip 2: Gebruik @mentions om aandacht te trekken
Gebruik @mentions om snel iemands aandacht te trekken in Microsoft Teams! Typ @ gevolgd door de naam van de persoon in een chat of kanaal en kies uit de lijst. Wil je een hele groep bereiken? Gebruik @algemeen, @, of @.
En ben je onderdeel van een groepschatt? Gebruik dan @iedereen om iedereen te informeren. 🚀
Tip 3: Gebruik Sneltoetsen
Sneltoetsen kunnen je helpen om sneller door Teams te navigeren zonder je muis te gebruiken. Gebruik bijvoorbeeld Ctrl + N om een nieuw gesprek te beginnen, om direct je Instellingen te openen Ctrl+ komma (,) en gebruik in een meeting of oproep Ctrl + Shift + M om je microfoon te dempen.
Wil je alle sneltoetsen zien die Microsoft Teams voor je in petto heeft? Kies dan voor sneltoetsen weergeven: Ctrl+punt (.)
Tip 4: Automatiseer met werkstromen (Workflows) in Microsoft Teams
Werkstromen in Teams helpen je tijd te besparen en je werk efficiënter te maken:
- Werkstroom Toevoegen: Klik op de drie puntjes in de rechterbovenhoek van een bericht, selecteer 'Meer acties' > '+ Nieuwe actie maken', en volg de instructies.
- Werkstroom Uitvoeren: Klik op de drie puntjes in de rechterbovenhoek van een bericht en selecteer de werkstroom die je wilt uitvoeren.
- Werkstroom Beheren: Ga naar Apps > Werkstromen om je werkstromen te beheren en te bewerken. Je vind hier ook veel sjablonen!
Tip 5: Gebruik Sjablonen
Maak gebruik van sjablonen voor veelvoorkomende documenten zoals projectplannen, offertes of rapporten. Dit bespaart tijd omdat je niet telkens dezelfde informatie hoeft in te voeren en het zorgt ervoor dat het document direct in de juiste huisstijl of opmaak staat. Alvast een +1 van de merkbewaarders binnen het bedrijf! 😉
Winst voor de hele organisatie > gebruik een SharePoint Library!
Ik wil ook tijd besparen met Microsoft Teams!